Barnehage
Hva:
En ansatt opplever en undring/bekymring. Undring kan oppstå gjennom egne observasjoner eller utsagn fra barnet selv, foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, utvikling, trivsel, samspill eller livssituasjon.
Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Hvem:
Den enkelte ansatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Drøft med kollega/leder.
Snakk med barnet og/eller foresatte.
Bruk gjerne undringssamtaleverktøy.
Hvem:
Alle/den enkelte ansatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen dersom dette ikke er gjort.
Konkretiser undringen – bruk gjerne tilhørende verktøy.
Hvem:
Pedagogisk leder, eventuelt styrer.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutt om saken; 1) skal avsluttes, eller 2) gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis 2), gå videre til nivå 1.
Det er mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester også på nivå 0. Husk samtykke fra foresatte.
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer i samarbeid med foresatte.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Dersom undringen ikke gir grunn til videre bekymring, avslutt saken.
Dersom undringen gir grunn til videre bekymring, gå til nivå 1.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Hvem:
Avklaring mellom pedagogisk leder og styrer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0.
Lag en felles forståelse av barnets behov og definer problemstilling. Et helt sentralt utgangspunkt for tidlig innsats er at barn/unge, foresatte og fagpersoner har felles forståelse av hva som er barnets behov.
I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Barnet skal bli hørt!
Hvem:
Den som har meldt undringen, i samarbeid med pedagogisk leder, evt. styrer.
NB: Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester. Husk samtykkeskjema!
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Drøft bekymringen sammen med foresatte og andre aktuelle i barnehagen.
Opprett tiltaksplan på individnivå og/eller systemnivå på bakgrunn av de undersøkelser som er gjort. Dette kan være interne tiltak i barnehagen, eller veiledning/råd fra PPT /helsestasjon før henvisning.
Fastsett hvem som har ansvar og når tiltak skal evalueres.
Husk å skrive referat og gjør dette tilgjengelig for foresatte.
I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Barnet skal bli hørt!
Hvem:
Pedagogisk leder og/eller styrer i samarbeid med foresatte.
Tips: På snakkemedbarn.no ligger nyttig informasjon om samtaler med foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksett planlagte tiltak i tråd med tiltaksplan.
Arbeidet kan inkludere bruk av hjelpetjenestene. Husk samtykke.
Hvem:
Ansvarlige i tråd med tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer tiltak og barnets utvikling basert på tiltaksplanen.
Vurder behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Pedagogisk leder, ev. styrer, i samarbeid med foresatte.
Andre samarbeidspartnere som er involverte i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Fatt en beslutning om veien videre med utgangspunkt i evalueringen. Det er tre mulige utfall av evalueringen:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekt, det er ikke lenger grunn til å uroe seg.
– Avslutt saken med et avslutningsnotat.
2. Tiltakene har effekt, men målene er ikke nådd og arbeidet fortsetter med samme tiltak.
Eller
Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, men det er flere mulige tiltak som kan settes inn i barnehagen.
– Gå tilbake til Nivå 1 – steg 3
3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra andre tjenester og videre innsats.
– Vurder aktuelle samarbeidspartnere. Innhent samtykke fra foreldre til å involvere eksterne samarbeidspartnere. Inviter til møte på trinn 2.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Pedagogisk leder / styrer i samarbeid med foresatte.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Dersom det er behov, inviter til møte med foresatte.
Send henvisning til rette instans i samarbeid med, og etter samtykke fra foresatte.
Dersom henvisningen må sendes av fastlege/andre eksterne, pass på å oversend barnehagens dokumentasjon.
Hvem:
Pedagogisk leder og styrer i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer, drøft og vurder tiltak og utvikling. Bruk gjerne møtemal der det er hensiktsmessig.
Utform nye tiltak. Lag en tiltaksplan med mål for tiltaket, hva som skal gjøres, hvem som er ansvarlig, og når skal tiltakene skal evalueres.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte.
Den som innkaller til møtet er møteleder dersom annet ikke er avtalt.
Dersom det er 2 eller flere instanser involvert, kan det være behov for å opprette en samhandlings- eller ansvarsgruppe dersom foresatte samtykker.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike nødvendige tjenester og skolen.
Brukermedvirkning.
- Vurder alltid om barnet/ungdommen skal delta i møtet. Hvis ikke, innhent muntlig eller skriftlige ytringer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsett avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for tiltak i samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Innkall til evalueringsmøte med aktuelle instanser og foresatte/barnet.
Evaluer iverksatte tiltak og barnets utvikling basert på tiltaksplanen.
Vurder behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Foresatte, barnehage og ansvarlige fra de ulike tjenester som har en rolle i saken inviteres til møtene.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Fatt en beslutning om veien videre basert på evalueringen. Det er tre mulige utfall:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekt. Det er ikke lenger grunnlag for videre tiltak.
2. Tiltakene har effekt, men målene er ikke nådd og arbeidet fortsetter med samme tiltak
Eller
Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, men det er flere mulige tiltak som kan settes inn i barnehagen.
3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra flere/andre tjenester og videre innsats.
– Vurder aktuelle samarbeidspartnere, skriv eventuelle henvisninger og inviter til møte på nivå 3.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Hovedansvarlig for saken i samarbeid med foresatte og øvrige hjelpeinstanser.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Det er nå behov for et bredt samarbeid mellom flere tjenester for å dekke barnets behov.
Vurder behovet for å opprette ansvarsgruppe og/eller koordinator og individuell plan i samarbeid med foresatte. Sørg for at samtykket er gyldig og dokumentert.
Ikke involver flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet. Utarbeide en plan for arbeidet. Avtale møtehyppighet.
Hvem:
Styrer/pedagogisk leder og koordinator
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møt foresatte og ansatte fra aktuelle instanser. Drøft og evaluer tiltak og utvikling.
Vurder behovet for å opprette ansvarsgruppe og/eller koordinator og individuell plan. Avklar hvem som tar ansvar for en eventuell søknad.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets mening.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike tjenester, barnehagen og koordinatoren. Avklar ansvar for referat og videre innkallinger.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ansvarlige tjenester iverksetter planlagte utredninger/undersøkelser/tiltak .
Individuell plan lages der det anses som hensiktsmessig for videre tverrfaglig flyt.
Tjenestene har selv ansvar for intern dokumentasjon.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for tiltak i møtet.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Inviter aktuelle instanser og foresatte til møte. Evaluer om tiltakene har gitt ønsket effekt.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Pedagogisk leder, ev. styrer, foresatte og aktuelle tjenester.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutt veien videre på bakgrunn av evalueringen.
Det er tre mulige utfall:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekten, og det er ikke lenger grunn til bekymring.
2. Tiltakene har hatt en viss effekt og videre tiltak kan gjennomføres på nivå 1, 2 eller 3.
3. De koordinerte tiltakene har ikke gitt ønsket effekt og tiltak på nivå 3 videreføres eller det settes inn nye tiltak.
Husk å vurdere barnets beste. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Ved behov for koordinerte tjenester over tid, vurder om det er behov for å opprette en ansvarsgruppe og/eller om bruker har krav på individuell plan og koordinator. Ha ekstra fokus på behov for informasjonsoverføring i forbindelse med disse overgangene.
Ta kontakt med koordinerende enhet for veiledning.
Hvem:
Den som er ansvarlig for saken i samarbeid med instansene og foresatte.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
NB: Ved mistanke om vold eller overgrep skal du ta direkte kontakt med
politiet på tlf. 02800 eller barnevernstjenesten på tlf. 47976780 (hverdag 08-15) eller 40404015 (vakttelefon 15-08)