Skole
Hva:
En ansatt opplever en undring/bekymring. Undring kan oppstå gjennom egne observasjoner eller utsagn fra barnet selv, foresatte eller andre.
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barn/unges helse, utvikling, trivsel, samspill eller livssituasjon.
Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Hvem:
Den enkelte ansatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Drøft med kollega/leder.
Snakk med barnet og/eller foresatte.
Bruk gjerne undringssamtaleverktøy.
Hvem:
Alle/den enkelte ansatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gjennomfør undringssamtale med barnet og/eller foresatte for å klargjøre bekymringen dersom dette ikke er gjort.
Konkretiser bekymringen – bruk gjerne tilhørende verktøy.
Hvem:
Kontaktlærer
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Beslutning om saken; 1) skal avsluttes, eller 2) gå videre på enten individ- eller systemnivå. Hvis 2), gå videre til nivå 1.
Det er mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester også på nivå 0. Husk samtykke fra foresatte
Hvem:
Kontaktlærer, pedagogisk team og ledere i samarbeid med foresatte.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Dersom undringen ikke gir grunn til videre bekymring, avslutt saken.
Dersom undringen gir grunn til videre bekymring, gå til nivå 1.
Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til barneverntjenesten.
Hvem:
Avklaring mellom kontaktlærer/leder.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Gå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0.
Lag en felles forståelse av barnets behov og definer problemstilling. Et helt sentralt utgangspunkt for tidlig innsats er at barn, ungdom, foresatte og fagpersoner har felles forståelse av hva som er barnets/ungdommens behov.
I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Barnet skal bli hørt!
Hvem:
Den som har meldt undringen, ev. i samarbeid med kollega eller leder.
NB: Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester. Husk samtykkeskjema!
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Drøft bekymringen sammen med foresatte og andre aktuelle ved skolen (evt. oppmelding til ressursteam/mestringsteam). Husk samtykke fra foresatte.
Opprett tiltaksplan på systemnivå og/eller individnivå på bakgrunn av de undersøkelser som er gjort. Dette kan være interne tiltak på skolen, tiltak i regi av helsesykepleier eller veiledning/råd fra PPT før henvisning.
Fastsett hvem som har ansvar og når tiltak skal evalueres.
Husk å skrive referat og gjøre dette tilgjengelig for foresatte.
I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Barnet skal bli hørt!
Hvem:
Pedagogisk team, kontaktlærer, evt. rektor, i samarbeid med foresatte.
Tips: På snakkemedbarn.no ligger også nyttig informasjon om samtaler med foresatte.
Relaterte verktøy
Relaterte linker
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Iverksett tiltak i tråd med tiltaksplan.
Arbeidet kan inkludere bruk av hjelpetjenestene. Husk samtykke.
Bekymringen kan ved behov meldes inn og drøftes i ressursteam/mestringsteam. Husk samtykke.
Hvem:
Ansvarlig i tråd med tiltaksplanen.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer tiltak og barnets utvikling basert på tiltaksplanen.
Vurder behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Kontaktlærer, pedagogisk team, ev. rektor i samarbeid med foresatte.
Andre samarbeidspartnere som er involverte i saken.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Med utgangspunkt i evalueringen, fatt en beslutning om veien videre. Det er tre mulige utfall av evalueringen:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekt, det er ikke lenger grunn til å uroe seg.
– Avslutt saken med et avslutningsnotat.
2. Tiltakene har effekt, men målene er ikke nådd og arbeidet fortsetter med samme tiltak.
Eller
Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, men det er flere mulige tiltak som kan settes inn i skolen.
– Gå tilbake til Nivå 1 – steg 3
3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra andre tjenester og videre innsats.
– Vurder aktuelle samarbeidspartnere og inviter til møte på trinn 2 (planlegg tiltak i samarbeid med foreldre). Innhent samtykke fra foreldre til å involvere eksterne samarbeidspartnere. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Ansvar: Kontaktlærer/pedagogisk team og rektor i samarbeid med foresatte.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Dersom det er behov, inviter til et møte med foresatte.
Send henvisning til rette instans i samarbeid med, og etter samtykke fra foresatte.
Dersom henvisningen må gjøres via fastlege/andre eksterne, pass på at skolens dokumentasjon oversendes.
Hvem:
Kontaktlærer og rektor i samarbeid med foresatte.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Evaluer, drøft og vurder tiltak og utvikling. Bruk gjerne møtemal der det er hensiktsmessig.
Utform nye tiltak. Lag en tiltaksplan og sett mål for tiltaket. Bestem hva som skal gjøres, hvem som er ansvarlig og når skal tiltakene skal evalueres.
Hvordan:
Tverrfaglig møte/samarbeidsmøte.
Den tjenesten som innkaller til møtet er møteleder/referent dersom annet ikke er avtalt.
Det kan være aktuelt å opprette en ansvarsgruppe i samarbeid med foresatte dersom det er to eller flere instanser involvert.
Hvem:
Foresatte, representanter fra ulike nødvendige tjenester og skolen.
Brukermedvirkning.
- Alltid vurder om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Hvis ikke, innhent muntlig eller skriftlige ytringer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Igangsett avtalte tiltak.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for tiltak i samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Innkall til evalueringsmøte med aktuelle instanser og foresatte/eleven.
Evaluer iverksatte tiltak og barnets utvikling basert på tiltaksplanen.
Vurder behov for mer bistand i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Hvem:
Foresatte og ansvarlige fra de ulike tjenester som har en rolle i saken inviteres til møtene.
Brukermedvirkning:
Vurder alltid om barnet/ ungdommen skal delta på møtet. Innhent muntlig eller skriftlig ytring dersom han/ hun ikke er tilstede.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Fatt en beslutning om veien videre basert på evalueringen. Det er tre mulige utfall av evalueringen:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekt, det er ikke lenger grunn til videre tiltak på neste nivå.
– Avslutt saken med et avslutningsnotat.
2. Tiltakene har effekt, men målene er ikke nådd og arbeidet fortsetter med samme tiltak.
Eller
Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, men det er flere mulige tiltak som kan settes inn i skolen.
– Gå tilbake til Nivå 2 – trinn 1
3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra flere/andre tjenester og videre innsats.
– Vurder aktuelle samarbeidspartnere, skriv eventuelle henvisninger og inviter til møte på nivå 3.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets mening.
Hvem:
Hovedansvarlig for saken i samarbeid med foresatte, skolen og øvrige hjelpetjenester.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Det er nå behov for et bredt samarbeid mellom flere tjenester for å dekke elevens behov.
I samarbeid med foresatte, vurder behovet for å opprette ansvarsgruppe og/eller koordinator og individuell plan. Sørg for at samtykke er gyldig og dokumentert.
Ikke involver flere enn de som trengs for å koordinere tilbudene til barnet/ ungdommen. Utarbeid en plan for arbeidet. Avtal møtehyppighet.
Hvem:
Rektor, kontaktlærer og koordinator.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Møt foresatte og ansatte fra aktuelle instanser og drøft/evaluer tiltak og utvikling. Husk brukermedvirkning for eleven.
Vurder behovet for å opprette ansvarsgruppe og/eller koordinator og individuell plan.
Avklar hvem som tar ansvar for en eventuell søknad.
Hvem:
Foresatte, ansatte fra ulike tjenester, skole, koordinatoren.
Vurder alltid om eleven skal være med på møtet. Innhent elevens muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Avklar ansvar for referat og videre innkalling.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Ansvarlige tjenester iverksetter planlagte utredninger/undersøkelser/tiltak.
Individuell plan lages der det anses som hensiktsmessig for videre tverrfaglig flyt.
Tjenestene har ansvar for intern dokumentasjon.
Hvem:
Den/de som har fått ansvar for tiltak i møtet.
Er det videre grunn til bekymring?
Hva:
Aktuelle instanser og foresatte møtes og evaluerer om tiltakene har gitt ønsket effekt.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets meninger.
Hvem:
Foresatte, aktuelle tjenester, skole.
Brukermedvirkning: Vurdere alltid om eleven skal være tilstede på møtet. Innhent muntlige eller skriftlige ønsker og ytringer.
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
Hva
Fatt en beslutning om veien videre basert på evalueringen. Det er tre mulige utfall:
1. Tiltakene har hatt den ønskede effekt, det er ikke lenger grunn til bekymring.
2. Tiltakene har hatt en viss effekt og videre tiltak kan gjennomføres på nivå 1,2 eller 3.
3. De koordinerte tiltakene har ikke gitt ønsket effekt og tiltak på nivå 3 videreføres eller det settes inn nye tiltak.
Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Vektlegg barnets mening.
Ved behov for koordinerte tjenester over tid, vurder behov for å opprette en ansvarsgruppe og/eller om bruker har krav på individuell plan og koordinator. Ha ekstra fokus på behov for informasjonsoverføring i forbindelse med disse overgangene.
Ta kontakt med koordinerende enhet for veiledning.
Hvem
Beslutning fattes av rektor i samarbeid med foresatte
Elev, foresatte, koordinator og involverte tjenester.
Brukermedvirkning: Vurder alltid om eleven skal delta på møtet. Innhent muntlige eller skriftlige ytringer og ønsker.
Lurer du på om du skal sende bekymringsmelding til barnevernet? Se her for veiledning: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten.docx
Relaterte verktøy
Er det videre grunn til bekymring?
NB: Ved mistanke om vold eller overgrep skal du ta direkte kontakt med
politiet på tlf. 02800 eller barnevernstjenesten på tlf. 47976780 (hverdag 08-15) eller 40404015 (vakttelefon 15-08)